Wednesday, April 13, 2011

Kisah Anak Tokey Biskut!

 Oreo by Mr. Google...
Teddy..also by Mr. Google...


Assalamualaikum...

Alhamdulillah, semenjak dua menjak ni 
my Lil' Insyirah sudah berjaya ke sekolah dengan jayanya...
no more crying...walaupun kesihatan kurang memuaskan...
every month mesti ada MC...demam, batuk...selsema..

Oleh kerana si comel ini memilih bab2 makan,(ikut En Pd)
setiap hari aku akan bekalkan setupperware biskut..
dan biskutnya hanya dua jenama di atas sahaja..
dan neneknya pula akan belikan ketupat seringgit sebagai bekal tambahan..
kalau takde ketupat, donut je yang dia mau...
lain2 kuih tiada dalam senarai dia..
sebenarnya aku bayar makan kat sekolahnya tapi biasalah...
dia takkan amek dengan pelbagai alasan...
takpelah asal dia nak sekolah...

Dua tiga minggu lepas, mak aku ada bercerita...
katanya satu hari tu ada sorang budak lelaki sound Insyirah sebelum balik sekolah...
ayat dia lebih kurang macam ni...
"besok, bawak biskut lagi ye.."
so, aku tanyalah dia pasal bekal yang dibawa setiap hari..
hari yang aku tanya tu, dia kata budak2 boy yang makan biskut kakak...
so, no wonderlah budak lelaki tu pesan dia macam tu kan...
Waktu tu aku tak syak apa2...
cuma happylah sebab dia boleh kongsi makanan dia dengan orang lain 
sebab sebelum ni dia kedekut dengan harta dia..
Then, last week aku tanya lagi, kakak makan habis ye biskut...
jawapannya sama, cuma dia tambah lagi...
"kakak tak makan pun, budak boy yang makan semua!"
so, selama ni bekal dia habes setiap hari bukan sebab dia makan, 
tapi bagi orang...hahaha...
patutlah setiap hari habis...letak banyak mana pun, mesti habes punya...
alahai Insyirah...

Dan Isnin lepas, balik sekolah dia bagitahu aku,
"Aina Batrisha (kawan dia) pinjam kakak punya sheep (key chain bebiri)... esok dia pulang balik"
esoknya dia tak ke sekolah sebab demam...
tapi she keeps talking about that..
aku dah sedikit cuak, sebab aku rasa kawan dia tu takkan 
pulang balik dah sheep yang dipinjam...
so, aku bagitahu dia, esok, kalau Aina tak pulang sheep tu, 
kakak jangan nanges ye...nati mama beli yang lain...dia ok kan jer....
and today, memang benar kawannya memang tak pulangkan benda tu...
mujur dia tak nanges...

Lepas ni nampaknya, takleh dah bagi dia bawak apa2 yang menarik perhatian kawannya...
setakat biskut okey lagi...tapi benda lain kena guna kat umah je lah...
Agaknya alat2 tulis dia yang hilang sebelum ni pun dia bagi kawan dia juga kot...
Insyirah..Insyirah...tokey balak pun leh bangkrap kalau macam ni selalu!









2 comments:

  1. hmm..aisyah pun sama gak awal2..kasi org makan biskut dia (tp dia sendiri x makan)..budak pompuan kelas dia..bila saya tya samada budak tu ada bawak biskut jugak (mana tau share ramai2..),dia cakap xde pun mama dia belikan dia biskut..saya pun ajar aisyah.."klu aisyah nak kasi kawan makan biskut aisyah,aisyah pun kena makan jugak..bukan dia makan sorang2..mama ni beli biskut utk aisyah makan,bukan nak kasi kawan aisyah makan,klu dia yg makan sorang..baik mama bela dia je"....aisyah dgr mcm tu terus xde dah kasi kawan2 dia..klu nak,makan sama2..bukan berkira sgt..cuma kdg2 budak2 ni kena ajar cara utk 'ajar' org lain..hehehe..klu x mmg bangkrap la kita..hehehehe...

    ReplyDelete
  2. Kak Siti...
    setakat ni bila tanya, dia dah taknak bagi dah barang2 dia kat kawan dia...biskut tu takpelah cuma nak dia makan sama2 dengan kawan dia...baik hati betul diorang kan...bawak bekal untuk kawan makan..hahaha..dahlah makanan yang cikgu kasi dia tak nak makan...
    yang barang dia kasi kawan dia tu, katanya bukan dia yang beri...kawan dia ambik sendiri...dia pulak bila orang kata nak pinjam, ok kan jer...sebab biasa orang pinjam pulang balik...tapi kali ni pinjam terus tukar hak milik...hahaha

    ReplyDelete